IMG_4466

Ve středu 28. května 2014 se po dvou letech rekonstrukce otevřela výstavní síň Mánes, součást funkcionalistického komplexu budov Spolku výtvarných umělců, který byl v letech 1928–30 vystavěn podle projektu Otakara Novotného s finanční podporou prezidenta T. G. Masaryka. Po celých osmdesát let byl Spolkový dům Mánes důležitým místem setkávání umělců, intelektuálů a kulturní veřejnosti, místem kudy kráčely dějiny. V 80. letech minulého století došlo k poměrně necitlivé rekonstrukci budovy, která podstatně změnila funkci celého komplexu. Současná rekonstrukce se blíží původnímu architektonickému uspořádání, nicméně Nadaci českého výtvarného umění, která funkcionalistickou památku vlastní, část výtvarné obce dlouhodobě kritizuje pro netransparentní a nekompetentní jednání ve vztahu k tradicím.
Místo tak úzce spjaté s českou výtvarnou kulturou se otevírá výstavou autora, který přes čtyřicet let žije v bavorském Mnichově a své obrazy vystavuje v Čechách poprvé. Je jím Ivan Steiger (*1939), ilustrátor, karikaturista, nejvýraznější výtvarník pražského jara (1968), po kreslířích Tomi Ungererovi a Jean-Jacques Sempé držitel prestižní ceny E. O. Plauena (2011), vyznamenaný Německým rytířským křížem a českou medailí Za zásluhy (2012). Autor pařízku, z něhož raší křehká květina, kresby, která se stala symbolem pro okupované Československo, kreslířovou osobní značkou, ale také znakem jeho nepsaného programu – principu naděje.
Ivan Steiger nestudoval kresbu ani malbu, v těchto oborech není akademicky vzdělán, k plátnům přistupuje stejně jako ke svým světově proslulým kresbám – s nadsázkou, humorem a osobitou poetikou. Průkopník street-artu Jean-Michel Basquiat mu prý „…dodal odvahy, zbavil ho zábran před stěnou, před konkrétní prací s barvami a materiály“. Tam kde Joan Miró a Paul Klee ve svém díle skončili, Steiger pokračuje, ba překračuje hranice času a vrací se ke skalním malbám do Altamiry, Lascaux a spolu s Pablem Picassem i do Koněprus. Jasné, až řezavé tóny barev, surové vrstvy oprýskaných maleb a tuše rozpíjené na hrubých strukturách písku kontrastují s obrazy, kde tlumené barvy protlačované zadní stranou plátna vystupují k divákovi v mlžném oparu.
Témata obrazů jsou moderní a hravá. A téměř ze všech vykukují kreslířovy charakteristické postavičky, ať už taženy ostrým štětcem, nebo tajeny kresbou ve vlhkém písku. „Krásná, ale přísná paní učitelka Tichavská ze 6.B“ se někomu nemusí zdát až tak krásná, ale „Koulovačky v gate 26“ se lze prostřednictvím plátna přímo zúčastnit.
Steigerovy obrazy tak otevírají výstavní síň Mánes s vtipem, nadsázkou, příjemně a humorně parafrázují okolní svět, ukazují ho v novém, imaginativním a zábavnějším světle. Nakonec nezbývá nic jiného, než se na každém rohu potutelně usmívat – ať už nad zkratkovitou genialitou černobílých grafik, či nad objevením onoho ladně šifrovaného sdělení v rozměrných barevných obrazech. Každá stěna a každý rám přináší nová překvapení a divák tak z galerie vychází s pocitem, že tahle výstava i celé mistrovo dílo prostě mají něco do sebe.

Výstava probíhá v Galerii Mánes od 29. května do 29. června 2014.

IMG_4466

 

Anibou

Ani Boučková

Maluje již od útlého věku.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>