Wes Montgomery
Wes Montgomery

Wes Montgomery

 

Páteční večer a já věděl, že je to přesně ten den, kdy má člověk jít do ulic na kvalitně strávený večer. (Také jsem si na něj vydělal tři stovky prodejem novin v dešti.) Sednout si, pokecat, poslechnout si jazzíík s plnou pusou not…Tak jsme si s kamarádem vyčíhli klub U Malého Glena. Tenhle klub jsme ještě neznali, a tak jsme s radostí (a v domnění, že to bude normální hospůdka s parádní muzikou) vyrazili vstříc dobrodružství. Samozřejmě by to nemohlo být v centru, aby to nebylo drahé. Hrál však mistr Štveráček s kvartetem plných hvězd (basa Jaromír Honzák, klavír Najponk, bicí si již nepamatuji), a tak mi nevadilo dát dvě stovky za vstup. Stoupl jsem si k baru a zažádal si o pivo. Hned byl jsem informován, že v místnost, kde se hraje, se nesmí kouřit. A bodejť by ne. Uvnitř sedělo asi 5 kravaťáků, kteří popíjeli vínečko se svými drahými polovičkami. (Ale byli zde samozřejmě i asijští turisté a jeden pár, který si prostě jen přišel poslechnout muziku.) Takže kouřový opar, na

Sidney Bechet

který jsem se těšil, a který podle mě patří k jazzu, se zde nenacházel. Ani ta hořká chuť uvolnění a muziky nebyla přítomna. Po chvíli, když už moje pivo bylo půl a půl, jsem si všiml, že piji za pade! No a tak sem seděl mezi smetánkou jakožto student, poslouchal parádní muziku a v kapse ďoura. Když jsem odcházel o čtyři sta korun lehčí (tedy víc, než jsem měl v plánu ten večer utratit), začal jsem přemítat. Co se stalo s původní muzikou? Kam se poděla nálada jazzu? Je nyní kvalitní hudba jen pro smetánku? Samozřejmě U Malého Glena je jen příklad a to velmi drahý. Z ostatních pražských jazzových klubů dále můžu jmenovat třeba JazzDock, Jazzclub U Staré Paní (který už dlouho fungo
vat nebude), Redutu, Blues Sklep a (mně zatím nejsympatičtější) Carpe Diem. Myslím si, že Buddy Bolden, či Sidney Bechet se obracejí v hrobě. Jejich muzika stmelovala černý s bílýma, spodinu s elitou. Všem bylo jedno, že s nimi tančí někdo, kdo je podle soudobé etiky odpad! Muzikanti hráli na ulicích a nikdo je nenapomínal. Každý se mohl podívat a poslechnout si kvalitní muziku. Vše bylo uvolněné. Dnes aby byl člověk bohatý, když se i chce užít páteční zábavy jinde, než v hospodách třetí cenový nebo i když by si chtěl jen tak zahrát na ulici. Jakožto studenta mne to mrzí. Buď je to důsledek toho, že lidé už v muziku tolik nevěří a poslouchají ji spíše jako dekoraci. Nebo je všechno pořád při starém, jen lidé chudnou a nemají na kvalitní muziku peníze (ostatně umění je v dnešní době přežitek, který si může jen málokdo dovolit). Asi se kvůli muzice přestěhuji do Brna, kde hrají ti samí interpreti (né-li lepší) a pivo stojí dvacet až třicet korun. No čekali byste to?

Honza König

Honza König

Šťastný pesimista. Pierot a násemíčník, kterej po nocích hraje na kytarující struny hlavou dolů. Miluje pakobylky a mír!!!

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>