film-divak

Miluj mě, jestli to dokážeš režisérky Dagmar Smržové, byl nedávno uveden na Mezinárodním festivalu dokumentárního filmu v Jihlavě. V kontextu jihlavské diskuse, podle diváckého přijetí a z vyjádření mediálně známé protagonistky filmu se můžeme pokusit vytvořit obraz problematiky sexuální asistence pro postižené, o které film zčásti referuje.

Plakát snímku na jihlavském festivalu zobrazuje v sytých barvách tři hlavní protagonisty, z nichž dva jsou na vozíku, lačně hledící na polonahou ženskou postavu v popředí. Velmi expresivní obličeje tří kluků se ženou stojící k divákovi zády, v kompozici redukované pouze na nohy a kalhotky, nápadně připomínají plakát filmu Jiřího Vejdělka Muži v naději (2011), který ženu elipticky představoval především jako sexuální objekt. Sama režisérka před projekcí význam snímku pro objektivní diskusi snižuje frází „Především se bavte.“ V diskusi v po filmu osvětluje, co bylo záměrem filmu: „Chtěli jsme hlavně téma otevřít. To, co říkáte může zpracovat zase někdo jiný.“ Její slova jsou v souladu s vyjádřením producentky a dramaturgyně filmu Veroniky Slámové: „Tenhle film není pro postižené. Postižení lidé o tomto problému vědí své, neboť ho denně zažívají. Síla filmu spočívá v tom, jak nečekaně zblízka nechává film nahlédnout do života tří pohledných mladíků, kteří i přes svůj handicap mají přirozenou lidskou potřebu mít sex. Režisérka, i díky charismatu protagonistů, nahlíží jejich možnosti nepateticky a s humorem, aniž by téma nějak znevažovala.“ Tvůrkyně v těchto vyjádřeních přibližují téma filmu laické veřejnosti.

Postupem, kdy autorky zdánlivě bez zásahu nechávají aktéry samy hovořit, pozorují běžné dny tří handicapovaných, kteří se na plátně nestřetnou, a spojuje hlavně autorská práce s každým z nich. Každý z trojice je představen v rodinném kruhu, vždy s matkou, každá linie směřuje k setkání se ženou, která by uspokojila jejich touhy. Jejich touhy a možnosti se navzájem ale výrazně liší, což vychází nejen z povahových rysů, ale významnou měrou také z povahy jejich postižení. Tomáš Pik prožívá degenerativní onemocnění zásadně jinak než Adam Musil, který se pomalu vyrovnává se nehodou, která ho upoutala na vozík. Tomáš Pik rezignoval na hledání, vztahu, které trvaly vždy jen krátce. „A nemáš z toho trochu strach?“ ptá se režisérka, před jeho cestou za prostitutkou. „Z čeho? Že mě odmítne? Takových už bylo…“ Oproti jeho pragmatickému přístupu, Tomáš Baxa, mladík s Downovým syndromem, projevuje emoce navenek daleko intenzivněji a jeho reakce na částečné odmítnutí prostitutky, která nechtěla ve filmu vystoupit, je ve filmu velmi exponovaná. V kostele se modlí k Bohu, aby mu dal hodnou přítelkyni.

Za zmínku stojí, že kromě počáteční intence autorek pracovat výhradně s muži nechtěly handicapované ženy ve filmu ani otevřeně vystoupit. I muži se pro projekt, dle vyjádření režisérky, sháněli obtížně. Zaráží absence jakékoliv zmínky o sexuální asistenci pro ženy a vlastně i prostor, kterého se dostává i samotné sexuální asistenci. Jedinými výraznými ženskými charaktery jsou prostitutka, se kterou se setkává Tomáš Pik, a sexuální asistentka Vladana Augstenová. Vladana je mediálně známá bývalá prostitutka, která jako jedna z prvních absolvovala kurz sexuální asistence. Tu vnímá jako poslání: „Sexuální energie má moc léčit (…) Už pět let dělám pouze tantrické masáže,“ vyjádřila v diskusi po promítání v Krutónpolis. Ve srovnání s prostitutkou, která se setkala s Tomášem Pikem, ale není tolik osobní a otevřená. Filmová kompozice staví empatii nad školení. Je otázkou, nakolik to bylo záměrem, nicméně film v důsledku není jednoznačnou propagací sexuálních asistentek.

(Foto: Pastiche Filmz)

Jakub Krahulec

Jakub Krahulec

Má bohaté kadeře a chudou fantazii. Mezi jeho záliby patří psaní článků a sledování reakcí na vlastní články. Nejnovější rekrut Zmatené kudrliny.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>