nova-void-framed-2

Hudebních (ostatně i všech uměleckých) projektů je v dnešní době poměrně slušné množství. Jestli je to dobré nebo špatné je otázka. Výhodou je pestrá škála, ze které si může milovník každého umění vybírat. Na druhou stranu je fakt, že spousta kvalitních počinů zaniká nebo se o nich ví pouze v rámci jedné země. Samozřejmě kdo hledá, ten najde.

Občas se nemusí ani hledat a zajímavé náměty se najdou samy. Například naší redakci se dostala do ruky nová nahrávka německé kapely RiGNA FOLK. Toto mladé uskupení v sobě skýtá mnoho a jejich v pořadí druhé album Nova Void také.

Musím se přiznat, že jsem byl ze začátku velmi skeptický. Vždycky bývám opatrný a kritický k mladým indie a post-rockovým kapelám. Tyto žánry dostaly trochu negativní nádech. Všechno se dá dělat dobře nebo špatně a platí to i zde. Hodně kapel, které se chytly těchto směrů, je často špatně uchopily. Již při prvním poslechu jsem ale zjistil, že RiGNA FOLK je uskupení hudebně vyspělé a má jasnou vizi.

Kapela nahrála své LP na německém labelu Dunstan Music. Je rozděleno na dvě části : Nova a Void. Sama kapela označuje tyto dvě části takto:

Nova opisuje atmosféru zcizení, odchodu a zároveň nalezení domoviny.

Void je kontrastní a více konzervativní. Popisuje snahu o zachování řádu a místa k žití.

Stejně tak se jmenují i úvodní skladby každé části, které dělí především změna přístRigna-Folk_web_landscapeupu kapely. Úvodní asi 30 vteřinový song Nova je jakýmsi psychadelickým otevřením nové kapitoly. Dále se ovšem rozvíjí do sice dynamické ale klasické post-rockové skladby Option One a pokračuje v podobném duchu skladbou Propaganda. Na druhou stranu již od začátku kapela vytváří hudební napětí a pracuje s ním velmi bravurně, což je vidět na skladbě Grow Beyond. Uklidnění posluchače za přijemného zvuku akustické kytary a zpěvu a následné vypálení skoro až noisové pasáže, která mu vystřelí mozek z hlavy.

Druhou polovinu opět otvírá krátká úvodní skladba Void. Celá tato část je více experimentálnější, syrovější a naléhavější. Ukazuje to hned druhý song Kosmonavt, který je jako jediný zpívaný v mateřském jazyce kapely. Začíná syrovou rytmikou a žene album k vrcholu. Toho se nám dostává v energických skladbách Jailbird a Altruism Overdose. Kapela zde nádherně pracuje s dynamikou pomocí uhlazených kytarových vehrávek a jemným tenorem zpěváka, které následně přecházejí v prudké refrény, deroucí se kupředu. Zapojování elektroniky je zde předvedeno v celé své kráse. Má jasný záměr. Efekty nejsou ani přehnané ani nevýrazné a dokreslují celkovou údernou atmosféru, kterou kapela prokládá jemnými intermezzi. Všechny skladby jsou v albu tam, kde mají být. Závěrečná skladba Traditions uzavírá album přesně tak, aby se veškeré napětí, které nás provází po celou dobu poslechu, uvolnilo a zanechalo v nás pocit dobře stráveného času.

Pokud bych měl vzít album jako celek, musím vyzdvihnout bravurně zvládnutý zvuk a strukturu alba. Vytknul bych jeho dělení na zmíněné dvě poloviny. Samozřejmě liší se od sebe přístupem, ovšem nepřekračují celistvost alba jako jednoho celku. Je to až zbytečné hraní si na životní poselství. Ovšem celkový poslech to vůbec neovlivní. Občas jsem z jednotlivých hudebních výjevů měl až husí kůži.

Na závěr mám dvě dobré zprávy pro příznivce tohoto žánru a možná i nějaké nové fanoušky kapely RiGNA FOLK:

1453810885_12633472_10153921406699743_5052411618390198251_oCelé album je k volnému poslechu na této stránce http://saela-music.com/release/rigna-folk-nova-void/. Kapela je s tímto novým albem na turné a v rámci toho se dostane dokonce i do České republiky. 26.02. bude vystupovat v M-Klubu ve Valašském Meziříčí a 27.02. se kapela přesune do klubu Bedna v Liberci.

Honza König

Honza König

Šťastný pesimista. Pierot a násemíčník, kterej po nocích hraje na kytarující struny hlavou dolů. Miluje pakobylky a mír!!!

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>