sutnar

Nahota táhne. Táhne dnes, táhla v minulosti a na výrazném vrcholu bude jistě ještě nějakou dobu. Ať už ji vnímáme jako lacině odhalené bujné poprsí v drtivé většině současných filmů, nebo jako napnuté svaly Myrónova Diskobola, je nedílnou součástí celých dějin umění.

Nahota může být vulgární. Pobuřující. Šokující. Obscénní. Ale může být také krásná, něžná a ladná. A taková nahota, kterou zobrazuje významný český fotograf František Drtikol s českým avantgardním umělcem Ladislavem Sutnarem, bezpochyby je. Výrazné linie, hladké obrysy, důmyslné použití geometrie i barevných kontrastů, soustředění se na detail. Ženské tělo v hlavní roli.

,,Jmenuji se Drtikol. Drtil jsem kola, která mě svírala. Jsem fotograf. Fotografoval jsem světlem. Píši do duší lidem světlem poznání.“

František Drtikol, legenda české fotografie řazená mezi umělce pozdní secese ovlivněné kubisticko-futuristickými prvky, je znám především díky svým dokonale precizním a důmyslným aktům a portrétům. Je mistrem práce se světlem a stínem, mistrem kontrastů, kompozice a symbolů. Experimentoval s velkým množstvím tisků (uhlotisk, olejotisk, gumotisk – tzv. ušlechtilé fotografické tisky pozn. red., vyvinul dokonce i techniku tzv. půltónové fotolitografie) a často sám zasahoval přímo do negativů. Jeho ženy se vlní stejně jako pozadí za nimi, promlouvají bojácnými i nebojácnými gesty a světlo na jejich tělech je základním stavebním kamenem celé fotografie. Jsou něžnými, snovými postavami, které spojují dohromady tematiku erotiky, radostí života, ale zároveň i sexu a smrti.

drtikol 5drtikol 2

,,Vizuální jazyk forem by měl být využíván pouze jako prostředek k vyjádření funkce.“

Jeden z našich velmi úspěšných designerů a funkcionalistických typografů, působící značnou část svého života v New Yorku, Ladislav Sutnar, nakládá ve svém cyklu aktů s názvem Americké Venuše s ženským tělem velmi podobně, jako Drtikol. Soustředí se na detail, výraz, kontrasty, lehkou a nenásilnou erotiku, zachycuje klidné svůdné pózy i energický pohyb. Objekty namalované na mazonitu (pozn. red. měkká dřevovláknitá deska) jsou veselé a pozitivně naladěné, po divákovi bezprostředně pomrkávají a koketují s ním. Pro své Venuše používá Sutnar akrylové barvy, jejichž jednotlivé odstíny jsou k sobě velmi často kontrastem, ale zároveň do sebe přirozeně zapadají. Podařilo se mu vytvořit dokonalý design samotného ženského těla. Geometricky čisté provedení vytváří iluzi reklamního plakátu a sám Sutnar tuto formu tvorby pojmenoval jako Joy Art, tedy umění radosti – umělecký mainstream pro 21. století.

sutnar 2sutnar

 

Oba umělci jsou tedy zásadními postavami umění první poloviny 20. století – František Drtikol je ikonou klasické fotografie a průkopníkem mnoha fotografických technik, Ladislav Sutnar svým designem i typografickými prácemi zajistil českému umění pevné postavení na světové umělecké scéně. Nyní prostor pro srovnávání, hlubší pozorování, hledání shodných i rozdílných prvků a obdivování krás zobrazovaných žen i jejich těl. A také prostor pro poznání, že nahota nemusí mít za účel pouhé uspokojení desítek roztoužených párů očí, ale že může fungovat i jako hluboce estetický a nanejvýš dokonalý objekt vhodný obdivování.

sutnar 5drtikol 4sutnar 4drtikolsutnar 3drtikol 3

Anibou

Ani Boučková

Maluje již od útlého věku.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>