nadnarodni-korporace-jidla

Dnešní díl se do série zase tak hodit nebude, jelikož jeho obsah nejsou teorie, ale fakta. Je zas na vás, jak si je přeberete, ale nejde o spekulace. Asi se mnou budete souhlasit, že politika je zkorumpovaný obor a občas to více vypadá, jako by místo lidem, sloužila někomu úplně jinému, který s lidskostí nemá moc společného. A není to jen zdání, opravdu tomu tak je. Politiku, ale ne jen ji, velkou část světa i životy miliard lidí, řídí korporace. Možná není dobré slovo „řídí“, lépe by se asi hodilo, ovlivňují, protože to nemusí být nutně záměrné. To, že se jedná o centralizované, plánované ovládání je už zase teorie, i když tomu vše nasvědčuje. Gigantické firmy s tisíci firmami pod sebou a obrovskou mocí jak finanční, tak politickou, to jsou oni. Víme o nich, známe jejich jména, ale neuvědomujeme si, jak moc na nás mají vliv, neuvědomujeme si spojitosti mezi nimi a naším všedním životem.

Jídlo, všude jídlo

Používáme z větší části jen jejich produkty a jejich produkty také jíme. Když vezmeme v potaz, že jim jde jen o zisk, můžeme si představit, jak to bude kvalitní, popřípadě zdravé, pro nás. Abych pořád nemluvil o „nějakých“ korporacích, jedná se například o Unilever, Nestlé, PepsiCo, Coca Cola, P&G, Mars, Kraft. Můžete si všimnout, že největší korporace (co se počtu společností týče) se nacházejí v potravinářském průmyslu, v jiných odvětvích jsou ale také, často i významější (VW, IBM, ING,…). Mezi korporace se počítají i „menší“ firmy (McDonnald, Nike,…), které pod sebou nemají takový výčet značek a jsou značkou samou o sobě. V oblasti televize jsou to zas například GE, Disney, News-Corp, Viacom, Time Warner či CBS.

Koupili si je… všechny

Postupem času, jak firmy rostly, zkupovaly konkurenci, nabízením levnějších výrobků (na úkor kvality) ostatní udusily. S velkým úspěchem dostupných výrobků rostl i obrat, a tak i finanční prostředky, počty zaměstnanců. Mají několik možností, jak si podmanit vládu: vládní představitelé vlastnící akcie, vládní představitelé na výplatní pásce (přímá korupce – velmi riskantní), vládní představitelé jsou zaměstnanci firmy. Nemusí to být politici, může to být konkurenční podnik, či vědec. Proč vlády? Ke stabilitě společnosti přispívá moc rozhodovat o zákonech, tvoří si tak prostředí přímo na míru pro bohatnutí a získání další moci. Snaží se znesnadnit ostatním firmám existenci, pomocí ovlivňování zákonů a vyhlášek ve svůj prospěch. Vědeckou sféru potřebují infiltrovat, aby se nedělaly nepatřičné studie, či nepublikovaly nevhodné výsledky. My a naše zdraví je podřadné a vše jde na úkor zisku.

Korporatokracie

Vyznačují se zastřešením více značek často i ve více odvětvích, výroba v zemích třetího světa, kde jsou nízké náklady na lidské zdroje, velký počet lobbistů a zástupců ve vládě. Když píšu ve vládě, mám na mysli vládu USA, vysvětlím vám proč. USA jsou kolébkou většiny dnešních korporací, a to díky vhodným podmínkám k podnikání v minulosti (nový trh) a v nedávné minulosti jakožto špička světové ekonomiky. Proto hlavně v USA je větší míra korporatokracie (vláda korporací), kde většina představitelů jsou koňmi některé firmy. Ale podívejte se třeba na ČR, kdo je nově zvolený ministr financí. Dnes jsou korporace celosvětovou záležitostí, ždímající lidskou sílu v rozvojových zemích, peníze nejvíce v těch vyspělejších (ale prakticky všude, kde se dá), a to vše jde do kapes pár soukromníků, kteří takto nepřímo (čím dál více přímo) vlastní svět. Nebavíme se tu o miliardách korun, ale o desítkách a stovkách miliard eur a to jen jako roční zisky.

Šok

Někdo, kdo si propojení firem nikdy pořádně nevšiml nebo neuvědomil, bude možná velmi překvapen, možná až zděšen, jak málo je trh diverzní. Ano, je možné si vybrat zboží od menších nezávislých firem, ale není tak levné a neuvidíte na něj reklamu v televizi. Není jisté, že od menší firmy bude zboží kvalitnější, stejně tak nemusí být od všech korporací zboží horší, ale většina korporací bude tento trend potvrzovat. Kvalita hyne pod lavinou kvantity. Diverzita je z velké části jen klamem, aby se lidé neznepokojovali. Konzumní společnost dnešní doby je přímo ráj pro korporace a tvorba korporatokracie je proto v plném proudu. Postupem času si giganti uvědomili, že pomocí monopolu na trhu a spojenectvím si mohou diktovat řád světa. A už se dostáváme ke konspiračním teoriím o NWO (New World Order), tedy Nový Světový Řád, o kterém tak básní mnoho politiků a já budu v příštím článku.

Další z nevýhod nadnárodních korporací, je oslabování ekonomik států, jelikož peníze se čerpají mimo stát a nevrací se do státní pokladny, ani do kapes občanů. Výsledkem je prohlubování chudoby a zvětšování bohatství. Již dnes 1% nejbohatších lidí vlastní přes 40% světového bohatství.

________________________________________________

Ještě pár příkladů, pro ty, co by se necítili dostatečně zděšeně:

  • Unilever – Rama, Hellman’s, Dove, Hera, Algida, Míša, Flora, Cif, Knorr, Perla, Rexona, Domestos, Signal, Axe,…
  • Nestlé – L’oréal, Garnier, Vichi, Maybelline, Diesel, Nesquick, Chocapic, Fitness, Cini-mimis, Orion, Lentilky, KitKat, Areo, Perrier, Nestea, Nescafé, Nespresso, Maggi, Friskies, Purina, JoJo, Bompari,…
  • Procter & Gamble (P&G) – Pringles, Boss, Bruno Banani, Gucci, Mexx, Puma, Wella, Lacoste, head&shoulders, Tide, Ariel, Jar, Mr. Proper, Oral-B, Fixodent, Vicks, Duracell, Braun, Pempers, Naturella, Tampax, Always, Old Spice, Gillette, Mach3, Fusion, Pantene, Natural Instincts, Lenor, Bonux,…
  • Mars – Mars, M&M, Skittles, Miky way, Twix (pravý i levý), Snickers, Wiskas, Kitekat, Orbit, Hubba Bubba, 5gum, Airwaves, Pedigree, Royal Canin,…
  • Kraft – Jackobs, Capri-Son, Oreo, Toberlone, Milka, Halls,…
  • Coca Cola – Monster, Fanta, Coca Cola, Sprite, Cappy, Illy, Burn, Bon Aqua, Kinley, Lift,…
  • Pepsico – KFC, Pizza Hut, Pepsi, Lay‘s, Mirinda, Toma, Rockstar, 7up, Mountain Dew, Lipton, Korunní Gatorade, Dole, Aquafina,…

A abychom nebyli pořád u žrádla, tak například:

  • Volkswagen – Audi, Porsche, Lamborghini, VW, Suzuki, Škoda, Bentley, Bugatti, Ducati, MAN, Scania, Seat,…
  • Bayer – Aspirin, Canespor, Neo-angin, Rennie, Bepanthen,…

(v celém článku zmiňuji zlomek firem, jinak bych jen výčtem zabral několik článků, ale jsem si jist, že si dokážete vzpomenout na pár deítek dalších velkých firem /BP, Microsoft, Philips, Mobile, RWE… musím končit/)

Jiří Jelínek

Jirka Jelínek

Průměrný uvědomělý mladý člověk, zajímající se mimo zajímavých věcí, o kterých se nedá psát, o světové dění a konspirační bláboly. Rád fotí, prochází se přírodou, tráví čas s kamarády a tvoří. Myslí si, že je jiný než ostatní a možná tomu tak je, možná taky vůbec. Nejraděj by obletěl s foťákem celou galaxii, ale nemá na to mimozemský pohon, který mu sebral pentagon. (Ne, prosím Vás, jsem naprosto normální :) )

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>