assassin

Spojení slov assassin a hlavně kung-fu evokuje hongkongské bojové filmy ze 70. let, a nabízí se tak srovnání právě s nimi. Nicméně čínský, na letošním festivalu v Cannes oceněný film, se od nich podstatně liší, namísto okázalosti nabízí precizně provedené, ale vždy jen okamžik trvající scény boje, které nedokážou strhnout. Lidé umírají bezhlesně, bez kapky krve. Hsiao-Hsien nenatočil Assassina jako akční film. Spíše sleduje mocenské boje Číny v 8. století na pozadí příběhu assassinky, která se boji samotnému vyhýbá.

Dlouhé, občas alegorické promluvy postav tkají historii státu Wej-po a jeho vztah k čínskému dvoru. A spíš mezi řádky ukazuje konflikt assassinky Nie Yinniang ve vztahu k její mistryni a rodině. Kromě úvodních titulků film moc nenapovídá a je potřeba sledovat každé gesto; a i tak osvětluje motivaci postav jen omezeně.

Minimalismus se odráží v každém prvku filmu. I v pomalých pohybech kamery, jakoby nezúčastněně sledující skupinu vojáků zaostřující přitom na keř v předním plánu. Prostředí zdůrazňuje i minuty trvající záběr zpoza závojů, jakoby z pohledu přítomné vražedkyně. Náznak nebezpečí ve scéně vyvažuje klidná rozmluva vévody se svojí ženou. A nekonečně vlající závoje.

Z každé vteřiny dýchá východní poetika harmonie, která je ale příliš vzdálená, aby víc než jen fascinovala.

Jakub Krahulec

Jakub Krahulec

Má bohaté kadeře a chudou fantazii. Mezi jeho záliby patří psaní článků a sledování reakcí na vlastní články. Nejnovější rekrut Zmatené kudrliny.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>